Bezpečná dopravní infrastruktura by měla být jednou z priorit všech zainteresovaných orgánů státní správy, organizací a dalších subjektů. Tato část projektu IPOD pojednává o dopravně bezpečnostních závadách na stávající síti komunikací a na připravovaných stavbách resp. ve zpracovaných projektových dokumentacích.
Na základě zpracovaných metodik řešení nehodových a rizikových lokalit a metodik o provádění bezpečnostních inspekcí a bezpečnostních auditů bylo vybráno:
Výchozí materiál, který se věnuje bezpečnosti dopravy, je zpracován jako samostatná, sedmá část projektu IPOD pod názvem „Bezpečnost silničního provozu“. Každá z provedených analýz je doprovázena popisem a schématickým znázorněním hlavních bezpečnostních nedostatků.
Jedná se o systematickou kontrolu stávajících pozemních komunikací, prováděnou vyškoleným pracovníkem (bezpečnostním inspektorem) nebo týmem dopravně bezpečnostních expertů za účelem identifikace nedostatků a rizikových faktorů, které mohou zhoršovat následky dopravních nehod nebo přispívat ke vzniku dopravních nehod. Cílem inspekce je navrhnout opatření vedoucí k odstranění či zmírnění identifikovaných nedostatků a rizikových faktorů.
Bezpečnostní inspekci byly podrobeny křižovatky:
Pražská x Okružní, Strakonická x Levobřežní, Mánesova x Lidická, Levobřežní x Husova, Strakonická x Průběžná, Pražská x Strakonická, Nádražní x Pekárenská, Nádražní x Rudolfovská, Mánesova x Čechova, Mánesova x F.A. Gerstnera, Na Sadech x Žižkova, A. Barcala x M. Horákové, Husova x vjezd ZŽ, Pražská x Opatovická, Nádražní x Jírovcova, Lidická x Dukelská, Husova x O. Nedbala, Husova x Sovy, rondel u Globusu.
Přehled nejčastějších závad:
Nevyznačené / nejasné vodorovné dopravní značení v prostoru křižovatky
Tato závada byla zjištěna u všech posuzovaných křižovatek mimo Lidická × Dukelská a Husova × A. Sovy.
Ztížené rozhledy vlivem přerostlé zeleně a pevných překážek
Tato závada byla zjištěna u všech posuzovaných křižovatek mimo Mánesova × Lidická, Levobřežní × Husova, Na Sadech × Žižkova a rondel u Globusu.
Velké plochy v křižovatce
Tato závada byla zjištěna u křižovatek: Pražská × Okružní, Mánesova × Lidická, Levobřežní × Husova, Pražská × Strakonická, Nádražní × Rudolfovská, Na Sadech × Žižkova, Husova × O. Nedbala a rondel u Globusu.
Široké jízdní a řadící pruhy
Tato závada byla zjištěna u všech posuzovaných křižovatek mimo Nádražní × Rudolfovská, Mánesova × F.A. Gerstnera, Na Sadech × Žižkova, Lidická × Dukelská a Husova × O. Nedbala.
Velké délky nedělených přechodů pro chodce
Tato závada byla zjištěna u všech posuzovaných křižovatek mimo Strakonická × Levobřežní, Mánesova × Čechova, A. Barcala × M. Horákové, Lidická × Dukelská, Husova × O. Nedbala a rondel u Globusu.
Přecházení chodců mimo určená místa
Tato závada byla zjištěna u křižovatek: Strakonická × Průběžná, Na Sadech × Žižkova a Husova × A. Sovy.
Vysoce nebezpečné přecházení chodců mimo určená místa je rovněž v přednádražním prostoru. Na tento kritický jev upozornila analýza pěší dopravy IPOD. Návrh na koncepční řešení celého přednádraží je součástí krátkodobých opatření organizace dopravy, proto lokalita nebyla zahrnuta do seznamu míst podrobených bezpečnostní inspekci.
Nevhodné svislé dopravní značení
Tato závada byla zjištěna u křižovatek: Pražská × Okružní, Pražská × Strakonická, Nádražní × Pekárenská, A. Barcala × M. Horákové.
Nedostatečné signalizační zařízení
Tato závada byla zjištěna u křižovatek: Pražská × Okružní, Mánesova × Lidická, Nádražní × Rudolfovská, Mánesova × Čechova, Na Sadech × Žižkova, Nádražní × Jírovcova a A. Barcala × M. Horákové.
Krátké průpletové úseky
Tato závada byla zjištěna u křižovatek: Strakonická × Levobřežní, Pražská × Strakonická a rondel u Globusu.
Krátké připojovací pruhy
Tato závada byla zjištěna u křižovatek: Pražská × Okružní, Pražská × Strakonická, Nádražní × Jírovcova a rondel u Globusu.
Nefunkční odvodnění / poruchy povrchu vozovky
· mohou vést k rizikovému chování chodců
Tato závada byla zjištěna u křižovatek: Mánesova × Lidická, Mánesova × F.A. Gerstnera a Pražská × Opatovická.
Pevné nechráněné překážky
Tato závada byla zjištěna u křižovatek: Strakonická × Levobřežní, Nádražní × Rudolfovská, Husova × A. Sovy a rondel u Globusu.
Chybějící / špatně provedené bezbariérové prvky a prvky pro nevidomé a slabozraké
Tato závada byla zjištěna u všech posuzovaných křižovatek mimo Strakonická × Levobřežní.
K odstranění zjištěných závad by měly vést úpravy vybraných silničních křižovatek a přechodů, které již chystá město České Budějovice. Na přípravu nezbytné projektové dokumentace již město zažádalo o dotaci Státní fond dopravní infrastruktury. Více v rubrice:
Bezpečnostní audity
Jedná se o analýzy připravované projektové dokumentace v zájmu nápravy bezpečnostních nedostatků ještě ve fázi přípravy stavby. Systematická procedura vnáší do procesu dopravního plánování a projektování nejnovější znalosti o bezpečném utváření pozemních komunikací za účelem prevence dopravních nehod a kolizí.
Bezpečnostnímu auditu byly podrobeny projektové dokumentace staveb:
Přeložka sil. II/157, 4. stavba (Zanádražní komunikace, 4. etapa), Přeložka sil. II/157, 5. stavba (Zanádražní komunikace, 5. etapa), Přeložka sil. II/157, 6. stavba (Zanádražní komunikace, 6. etapa), Přeložka III/14539 (Propojení ul. M. Horákové – Strakonická), Přeložka III/0341 (Hlinský přivaděč), I/34 propojení dopravních okruhů, České Budějovice; Okružní křižovatka sil. I/34 s ul. Okružní, Křižovatka sil. I/3 - Centrum Dlouhá louka (Sportovní hala), Dopravní připojení zóny Dlouhá louka - jih na sil. I/3, Křižovatka sil. I/20 s MK Krčínova (LIDL), Úsek sil. I/3 Pražská od ul. Opatovická k ul. K rybníku, Přeložka sil. III/14322 - 2. etapa vč. OK I/3 Litvínovická.
Hlavní bezpečnostní závady v auditovaných projektech: